Paula Gajownik

Z radością przez świat
Rozwój osobisty

8 najważniejszych zasad zdrowego stylu życia

Od dłuższego czasu popularne stało się mówienie o zdrowym stylu życia. Coraz częściej zauważyć można spektakularne metamorfozy gwiazd, które cudownie schudły. To dzięki między innymi Ewie Chodakowskiej kobiety wzięły się za siebie i zaczęły ćwiczyć. Na półkach w księgarniach dostrzec można wiele książek napisanych przez celebrytów, które opowiadają jak zdrowo żyć. I to nie tylko w sferze odżywiania. Chcąc wprowadzić świadome zmiany, należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach.

Jak zacząć?

  1. Znalezienie powodu

Fundamentalną sprawą na samym początku jest odpowiedzenie sobie na pytanie co da nam zmiana przyzwyczajeń i czy na pewno jest ona potrzebna. W końcu jest jakiś powód dla którego chcemy odmienić swoje życie. Może to być na przykład chęć poprawy stanu skóry lub udoskonalenie sylwetki, co przekłada się na lepszą samoocenę. Istotne, by chęć zmiany wypływała z nas, a nie presji otoczenia. Odnalezienie takiego powodu będzie pomocne w momentach kryzysowych, w szczególności gdy czeka nas okres zastoju w organizmie (zatrzymanie procesu chudnięcia).

  1. Racjonalny cel

Bardzo istotne jest wyznaczenie sobie osiągalnego celu. Nie sztuką jest szybko schudnąć. Najrozsądniej jest rozłożyć odchudzanie w dłuższym czasie, ale zrobić to zdrowo i bez efektu jojo. Najskuteczniejsza jest metoda małych, ale systematycznych kroczków. Warto nauczyć się cieszenia z drobnych efektów, a nie oczekiwania cudów już na starcie. Najważniejsze to skupienie się na „tu i teraz”, a nie na zbytnim wybieganiu w przyszłość.

  1. Opowiedzenie wszystkim o swoim planie

To rzecz kluczowa, ponieważ będzie nas to motywowało, aby uparcie stać przy założonym sobie celu. Będzie można również liczyć na wsparcie bliskich nam osób w sytuacjach zwątpienia.

  1. Dobra organizacja czasu

Zapamiętaj: nie istnieje wymówka „Ale ja nie mam czasu!”. Na wszystko masz czas – wymaga to jedynie wcześniejszego zaplanowania i trochę poświęcenia. Czasem oznacza to wstanie godzinę wcześniej niż zwykle, by móc poćwiczyć.

  1. Wynagradzanie

Z pewnością po drodze pojawi się etap załamania i chwile, w których słodycze będą kusić. W tym całym procesie zmian należy pamiętać o wynagradzaniu się za samozaparcie i konsekwencję. Jedną z takich nagród może być wykupienie sobie masażu.

Co dalej?

  1. Obserwowanie organizmu

To przejaw troszczenia się o siebie. Wsłuchiwanie się w organizm powinno stać się zdrowym nawykiem każdego. Z reguły wiemy co szkodzi, ale nie potrafimy wskazać co nie służy akurat nam.

  1. Czytanie etykiet

Bez wątpienia stały element podczas robienia zakupów. Dbanie o siebie to przemyślane wybieranie żywności. Nie wszystkich przecież stać na to, żeby od razu przerzucić się na ekologiczne jedzenie. I też nie o to chodzi. Ważne po prostu by nie karmić się śmieciowym jedzeniem.

  1. Picie wody

Punkt, którego nie może zabraknąć. Nawadnianie organizmu jest jednym z najważniejszych elementów racjonalnego odżywiania. Jednak równie istotne jest, by nie zmuszać się do picia wody.

  1. Coś w zanadrzu

Warto mieć przy sobie zawsze coś zdrowego, w razie gdyby dosięgnął nas głód. Uchroni to przed niekontrolowanym zakupem często wysokokalorycznego jedzenia. Dzięki temu sięgniemy po zbilansowany posiłek zamiast zajadać się łakociami kupionymi w szkolnym sklepiku.

  1. Aktywność fizyczna

Wiele osób na samą myśl o sporcie z góry się zniechęca. Jednak aktywność fizyczna nie polega na moderczych treningach na siłowni. Trzeba znaleźć coś, co zamiast być niemiłym obowiązkiem sprawi nam przyjemność. Dla jednych frajdą będzie taniec, który pozwoli im nauczyć się nowych kroków i w przyjemny sposób zrzucą kalorie. Dla innych będzie to bieganie, które przez wysiłek pomoże wyrzucić z siebie negatywne emocje. Na początku może to być również przerzucenie się z jazdy samochodem na spacery. Przy tym trzeba pamiętać, aby nie przejmować się zbytnio potencjalnym brakiem utraty wagi. Najbardziej miarodajne jest mierzenie się, a nie ważenie.

  1. Relaks

Stres towarzyszy każdemu i jest znakiem naszych czasów. Uniknąć go nie możemy, ale możemy z nim walczyć. Jest wiele lepszych sposobów na radzenie sobie ze napięciem niż używki: począwszy od nagrań relaksacyjnych dostępnych na YouTube, a kończąc na sporcie. Bardzo ważna jest również odpowiednia ilość snu (od 7 do 9 godzin dziennie).

  1. Środowisko

Ludzie nas otaczający powinni być dla nas opoką, dlatego najlepiej zminimalizować kontakt z toksycznymi znajomymi.

  1. Profilaktyka

Jeśli szanujemy siebie – szanujemy również swój organizm. Nie doprowadzajmy do sytuacji podbramkowych, w których jedyną opcją jest faszerowanie się lekami. Istotne jest zapobieganie i regularne kontrolowanie stanu zdrowia.

Zdrowy tryb życia można różnie interpretować. Powinniśmy dbać o swoje zdrowie na każdej płaźczyźnie. Jednak nade wszystko górować powinien tutaj rozsądek. Obsesyjne przestrzeganie godzin wyznaczonych na posiłek, wykańczająca dieta, ekstremalny wysiłek – bardzo łatwo wpaść ze skrajność w skrajność. Czasem chodzi po prostu o zatrzymanie się w codziennym biegu i znalezienie chwili na rozrywkę.

2 Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *